(exemplu românesc de coaching pentru lideri)
Toți liderii își doresc ca oamenii din organizație să facă performanță.
Majoritatea liderilor se documentează și aplică metode de motivare.
Sunt lideri care cred că dacă fac precum americanii vor avea rezultate.
Sunt lideri care înțeleg că noi, latinii suntem diferiți și caută sprijin în coaching.
Oamenii sunt ființe raționale și asumă comportamente după modelele cu care interacționează.
Liderul este ca un conducător de atelaj (ardelenii îi spun cociș de la maghiarul kocsis, de unde și termenul coach) .
El are două variante de a conduce, din atelaj sau din fața cailor.
Din atelaj prezența sa este semnalată de bici, deci de puterea de coerciție, iar din față puterea sa este dată faptul că ține oiștea, deci este parte din efortul mișcării.
Conducând din căruță, cocișul folosește bicul doar pentru a lovi în calul care trage, pentru că cel care nu trage, odată lovit, distruge hamul.
Liderul care conduce din birou, are tendința de a-i capacita pe acei angajați care fac performanță și de a evita să-i angajeze în sarcină pe cei ce nu știu sau nu vor.
Din această postură liderul se rezumă la a lucra cu o echipă pe care o creditează cu valoare și neglijează creșterea celor care încă nu au atins standardele.
De asemenea acesta este dispus să asigure feed-back tuturor membrilor, accentuând valoarea contribuțieie celor buni și întrebându-i pe ceilalți când vor atinge performanța.
Conducând din fața oiștii, cocișul are posibilitatea de a fi văzut și urmat de ambii cai, dar și aceea de a folosi bicul în egală măsură pentru ambii cai, fără frica de urmări distructive.
Liderul care conduce dintre oameni are posibilitatea de a observa cine are potențial și succes și de a-l credita cu responsabilitate și spre cine trebuie să își îndrepte efortul de dirijare și de susținere pentru a- dezvolta potențialul.
Din această postură liderul îi sesisează pe cei cu potențial în dezvoltare, construiește echipe complementare și oferă ocazii ca fiecare să demonstreze ceea ce este capabil să realizeze.
De asemenea acesta este dispus să asigure un proces de feed-forward, prin care fiecare membru din organizație își poate expune opinia, poate propune soluții și poate asuma, cu sprijinul liderului, sarcini noi.
Actul de a conduce oamenii pentru a realiza performanța este acțiune ce solicită o permanentă schimbare.
Pentru a ieși din birou, și a conduce dintre oameni este necesar un efort de conștientizare a nevoii de schimbare.
Odată ieșit din birou liderul are trebuie să facă un efort de adaptare a comportamentului.
Schimbarea de comportament, ca rezultat al adaptării, influențează calitatea procesului.
Creșterea calitativă a procesului de leadership are ca efect creșterea performanței organizației.
PS: Oricare lider poate fi un bun cociș cu condiția să aibă un bun coach.