Din postura de militar am experimentat atât prezentul instruirii cât și perspectiva apărării viitorului țării.
Din această postură am lucrat cu echipe care gestionau prezentul și echipe care gândeau opțiuni de apărare pentru un viitor imaginat.
Din postura de coach dialoghez cu clienții pentru a-și identifica formulele de optimizare a prezentului pentru că doar acesta este obiectivul lor.
Din postura de antreprenor sunt preocupat de ceea ce se va întâmpla cu afacerea mea și modul în care serviciile mele vor mai fi utile în viitor.
Particip la întâlniri de afaceri și ascult ceea ce antreprenorii enunță ca probleme de supraviețuire.
Particip la seminare în care consultanții vorbesc despre ceea ce se întâmplă și mai ales ce ar trebuie să se întâmple.
Constat că majoritatea antreprenorilor sunt consumați de prezent și de micro-management.
Observ că foarte mulți dintre oameni nu știu și nu doresc să își rezerve timp și resurse pentru a-și privi afacerea în viitor.
De ce ar trebui ca un manager să se ridice deasupra afacerii și să o privească din postura analistului?
Pentru că astfel ar putea vedea, cu ochii minții, unde se află și ar putea identifica opțiunile pentru viitor.
Pentru că ar putea vizualiza care vor fi noile nevoi ale clienților și furnizorilor.
Pentru că ar avea posibilitatea să-și facă o imagine despre ce trebuie făcut în prezent și să dezvolte o viziune pentru viitor.
Cum ar trebui să acționeze un antreprenor pentru pregătirea unei viziunii legate de realitate?
Observând și analizând care sunt vulnerabilitățile, amenințările, riscurile, dar mai ales, oportunitățile afacerii sale.
Vulnerabilitățile sunt cele din interior și țin de managementul resurselor umane și materiale și de procesul de organizare și coordonare.
Amenințările vin din exterior și sunt date de cadrul legislativ, de crize, de piața de desfacere, de mediul concurențial.
Riscurile sunt date de manifestarea amenințării și vin din conjugarea vulnerabilităților cu amenințările.
Oportunitățile sunt legate de modul în care puterea de manifestarea a afacerii este prea puțin afectată de vulnerabilități și amenințări.
Ce ar trebui să facă antreprenorul pentru a pregăti afacerea pentru viitor?
Să gândească critic și să acționeze pragmatic pentru eforturile prezentului.
Să gândească creativ și să asume riscuri pentru dezvoltarea opțiunilor de viitor.
Să creeze echipe separate pentru conducere operațională și conducerea operațiilor de modelare a afacerii în viitor.
Care sunt instrumentele de lucru pentru o asemenea perspectivă?
Strategia, ca rezultat al analizei perspectivelor și de materializarea a viziunii pe termen lung.
Planul de acțiune pe două componente, gestionarea prezentului și proiectarea viitorului.
Construirea echipelor și managementul consecutiv, cu rapoarte diferite de timp, pentru cele două linii de efort.
Cine și cum poate fi sprijinit antreprenorul pentru a gândi pro-activ?
Instrumentul va fi coach-ul ori echipa de coaching cu care lucrează pentru schimbarea de atitudine.
Modalitatea de lucru va fi dialogul pentru construcția viziunii și echipelor.
Modul de lucru va fi întâlnirea individuală și de echipă, săptămânală pentru urmărirea acțiunii.
Care vor fi rezultatele preconizate în urma acestei acțiuni?
Trecerea de la micro-management la macro-management.
Dezvoltarea încrederii în oameni și delegarea puterii de decizie și a responsabilităților pentru prezent.
Schimbarea raportului de timp alocat pentru gestionarea prezentului în câștigarea acestuia pentru proiectarea viitorului.
PS: Managementul pro-activ și cu gândire strategică nu este un aducător rapid de beneficii financiare, care poate însemna supraviețuirea afacerii, dar asigură, sigur, perspective de dezvoltare a afacerii în economia viitorului.