După peste 35 de ani în uniformă m-am decis să îmi ofer experiența celor care vor să facă performanță.
În dialogul pe care îl am cu oamenii, majoritatea îmi solicită să renunț la știință și să le ofer exerciții de artă.
Sunt dispus să fac asta în condițiile în care mi se dovedește că cei care vor să exerseze arta stăpânesc știința.
Mi se spune că nu pot pune la îndoială știința celor care solicită instruirea iar aici apare confuzia.
Cred cu tărie că tot ceea ce facem este o reflectare a tot ceea ce știm.
Cred că un om, oricât este el de talentat, nu poate fi un bun manager ori lider, dacă nu se educă și auto-educă.
Pornind de la această credință, în întreaga carieră militară, am combinat practicarea meseriei alături de studiul formal în universități.
Pornind de la percepția că este bine să alternezi conducerea cu execuția, am căutat și lucrat, cel puțin o dată la 4 ani pe funcții de execuție.
Pentru a conduce primii 25 de soldați mi-am pregătit lucrarea de diplomă, în instruirea trupelor.
Pentru a conduce primii 500 de militari mi-am pregătit lucrarea de licență în management, cu tema: „Metode de dimensionare a structurilor militare”.
În această lucrare am avut ocazia să studiez mai profund și să învăț despre principii de management, despre eficiență și eficacitate, despre managementul schimbării.
Studiind am învățat ce înseamnă corelația între misiunea organizației, structura acesteia, relații dintre entități și mai ales despre corelația dintre resurse, responsabilități și competențe.
Pentru a conduce structuri de aproape 3500 de militari, organizația pe state majore, structuri de luptă, de sprijin și logistice, mi-am pregătit lucrarea de licență în psihologie cu tema: „Leadership-ul ca factor de augmentare a actului decomandă”.
Studiind pentru licență am descoperit ce înseamnă stil de conducere și cum se manifestă acesta în diferite situații.
Am avut ocazia, în partea de cercetare, să văd predispoziția militarilor de a se centra, în procesul de pregătire pentru acțiuni militare, pe oameni, pe idei, pe procese și pe rezultate.
Am avut ocazia să-mi clarific diferențele de mental colectiv între popoarele de origine latină și cele anglo-saxone și mai ales modul în care se pot adopta și adapta modelele de leadership în raport cu aceste diferențe de mental.
Rezultatele cercetărilor mele nu au rămas în sertar ori în bibliotecile universităților.
Am scris și am publicat, în anul 2013, cartea „Liderul militar performant de la talent la educație.”
Am publicat, adaptată, teza de doctorat, fiind coautor la cartea cu titlul „Acţiuni şi efecte interagenţii în situaţii de criză şi de conflict”.
Am scris, adaptând experiența militară la cea ce antreprenor, în anul 2021, cartea „Îndrăznește, țintește, cucerește”.
În primele cărți am abordat științific dar și experimental, prin studii de caz, atât managementul cât și leadership-ul.
În ultima carte m-am conformat cererii din piață și am adus cât mai multe exemple, unele chiar din copilărie, care să confirme faptul că managementul și leadership-ul nu se rezumă la teorie și că ele, prin efort, devin realități.
Trebuie să recunosc faptul că este mai ușor să scrii o carte în care să descrii situații și soluții pentru că nu presupune cercetare ci doar narație.
Trebuie să subliniez faptul că poveștile de viață și experiențele împărtășite pot fi luate ca bune practici dar că înțelegerea unor concepte și aplicarea lor conștientă dau valoare individului.
Așa cum îmi place mie să închei articolele mele, voi sublinia: În loc de concluzii.
A conduce oamenii înseamnă să cunoști și să înțelegi oamenii și asta presupune minime cunoștințe de psihologie și leadership.
A conduce organizații înseamnă să cunoști principiile de funcționare a acestor și asta presupune cunoștințe de management și marketing.
A conduce o organizație spre performanță înseamnă să știi ce ți se cere, să fii un model pentru cei conduși și să poți face ceea ce ceri altora să facă.