Oamenii de afaceri sunt inteligenți dar nu pot fi omniscienți.
Oamenii de afaceri văd perspectiva dar nu pot vedea toate oportunitățile.
Oamenii de afaceri sunt încrezători dar nu au întotdeauna încredere.
Oamenii de afaceri ajută angajații dar au și ei nevoie de ajutor.
Am întrebat oameni de afaceri dacă au mentor sau coach.
Unii spun că au, iar alții că sunt ascultați de prieteni.
Am întrebat dacă la rândul lor sunt rugați, de parteneri, să îi asculte.
Mulți mi-au spus că da, și că problemele enunțate țin de relațiile dintre oameni.
Am căutat să văd unde sunt relațiile cu oamenii, în procesul de conducere.
Ele sunt prezente atât în decizie cât și în sarcinile de execuție.
Ele privesc momentele și opțiunile de lucru, dar și delegările și controlul.
În toate aceste stări este necesar ca actul de planificare să fie centralizat iar execuția să fie descentralizată.
Am concluzionat că provocările sunt date de momentele ori punctele decisive ale acțiunii și de tipul deciziilor.
Momentele ori punctele decisive țin de informații, de resurse financiare, umane ori de timp, ca elemente de avantaj ori oportunitate în afacere.
Momentele de decizie țin de persoana care trebuie să ia decizia ori de opțiunea aleasă.
În ambele situații problema este dacă, când și, mai ales cine ia decizia.
M-am întrebat unde este rolul unui coach în această ecuație.
Pentru utilizarea oportunităților/momentelor decisive este nevoie de delegarea puterii.
Problema managerului/liderului este aceea de a fi determinat să stabilească cine este persoana delegată și ce grad de încredere și de libertate va primi.
Pentru a rezolva această nevoie este necesar ca managerul/liderul, cu sprijinul coach-ului, să-și dezvolte încrederea în a delega și de a-și asuma un risc conștient și acceptat pentru acest act.
Aceeași problemă, legată de rolul coach-ului, apare și în procesul de luare a deciziei.
Pentru decizie este nevoie de analiză, estimare, opțiuni și simulare.
Pentru toate acestea este nevoie de oameni și de încredere în profesionalismul și altruismul lor.
Pentru a dezvolta sentimentul de încredere este necesar un proces de introspecție centrat pe identificarea și eliminarea convingerilor negative, legate de lipsa de încredere în oameni.
Orice om are nevoie de model.
Orice mic antreprenor are nevoie de mentor.
Orice om de afaceri are nevoie de coach.
Orice coach are nevoie de un client care dorește să fie de succes.