Armata dinainte de anul 1989 era una a maselor mari de oameni, conduși cât mai centralizat.
O structură de 100 de soldați avea 5 ofițeri și un subofițer care aveau sarcina de a conduce.
Era o problemă de mental colectiv, aceea de a avea cât mai puțini șefi.
Astăzi, în unele instituții și companii se păstrează același comportament, să fie plină strada de polițiști ori plin atelierul de muncitori iar șefi cât mai puțini.
După anul 1990 americanii ne-au adus un alt model, cel al organizării pe echipe.
O grupă de 10 militari, care înainte era condusă de un caporal, s-a transformat în 3 echipe conduse de subofițeri sau caporali.
Era aceeași structură dar cu alt tip de relații, cu alt grad de independență dar și de interdependență.
Era o structură în care fiecare echipă avea o responsabilitate iar membrii echipei se susțineau efectiv în misiune.
A fost nevoie de o reformă a modului de a gândi acțiunea.
Prima provocare a fost dată de ideea de a avea șefi de echipă cu un anumit grad de independență în îndeplinirea misiunii.
A doua provocare a fost dată de construirea modelului în care unul dintre militari este cel mai important iar ceilalți sunt susținătorii acțiunii sale.
A treia provocare a venit de la ideea că nu avem o „sectorizare” a misiunii prin responsabilității individuale ci o „abordare a părților” dintr-un întreg.
Misiunile care au urmat ne-au dovedit că efectele produse efortul echipelor sunt mai bune decât cele produse de vechea grupă.
Grupa înseamnă că fiecare asumă o misiune în timp ce echipa sumă un efort comun.
Grupa înseamnă că fiecare ajută cât și când poate în timp ce echipa înseamnă că unul este permanent ajutat pentru că el produce cele mai mari efecte.
Grupa înseamnă că dacă unul dispare atunci misiunea lui nu o va asuma nimeni în timp ce în echipă locul celui important va fi asumat dacă el dispare.
Echipa este partea care face ca întregul să funcționeze.
Echipa este structura care face ca oamenii să se cunoască mai bine.
Echipa este mediul în care oamenii sunt valorizați unul de către celălalt.
Echipa este locul în care oamenii învață ce înseamnă să fii sprijinit și ce înseamnă să sprijini.
Echipa e nucleul iar tot ceea ce este în jurul ei este structură.
Avem tendința să credem că o companie este o echipă și cred că ne înșelăm.
Avem falsa percepție că relațiile de interdependență aduc oamenii într-o „echipă”.
Avem tendința de a confunda „echipa de proiect” cu „echipa de proces” ceea ce este o eroare.
Echipa înseamnă să „trăiești” împreună cu coechipierii, ore, zile, luni și ani împreună.
Echipa înseamnă să te pui în slujba coechipierului fără rezerve.
Echipa înseamnă să îți înțelegi și să îți asumi un rol fără a căuta un loc în „frunte”.
Echipa presupune că fiecare „știe, este și face” sarcinile atât de bine încât rezultatul muncii echipei este cel dorit.